Lesní cesta Kroucená

Nejbližší zastávky veřejné dopravy: Vranov, myslivna (autobusová linka 57), Útěchov (autobusová linka 57), Adamov, zastávka (vlaková linka S2)

Zajímavá místa v okolí: Přírodní rezervace Coufavá, přírodní rezervace Jelení skok, Vítečkova studánka, Paulánský klášter

Možnost parkování aut: nejlépe v Útěchově či ve Vranově, dále v Adamově, v omezené míře přímo u silnice Útěchov – Vranov

Délka lesní cesty: 4 km

Okresy: Brno a Blansko

Charakteristika lesní cesty Kroucená: jde o lesní cestu spojující Vranov a lesní cestu Coufavou. Konec i začátek ve Vranově je prakticky stejný s lesní cestou Vranovská.  Od Vranova tato lesní cesta poměrně rychle klesá k dnes již neexistujícímu rozcestí U Hemzalova mostu. Cestou k bývalému rozcestí U Hemzalova mostu (bod 3 v mapě níže) Vás zaujmou výhledy do údolí (bod 4 v mapě níže) a také malý palouček s výhledem na lesy (bod 5 v mapě níže).

Z tohoto rozcestí pokračuje žlutá turistická trasa do Adamova, která však není vhodná pro silniční kola ani kočárky. Pokud však budete pokračovat dále po lesní cestě Kroucená, odměnou Vám budou výhledy do krajiny a neustálé zatáčky této lesní cesty. Cesta se kroutí a proto i název Kroucená. Chybí však stejně jako u mnoha jiných cest cedule označující začátek / konec cesty. Ačkoliv v okolí této lesní cesty nenajdete žádný památník věnovaný lesníkovi (pouze by mělo být možné objevit Vítečkovu studánku, které jsem si však při svém průzkumu této cesty nevšiml), je tato cesta zajímavá tím, že prochází okrajem přírodní rezervace Jelení skok, respektive přímo přírodní rezervací Coufavá. A právě průchod touto rezervací je asi nejkrásnějším místem na této cestě. Ačkoliv je Adamov nedaleko, v přírodní rezervaci Coufavá je panenské ticho. Pohled dolů v bodě 6 na mapě níže je o kochání se klidem lesa. V rezervací Coufavá najdete rozpadající se buky, což vytváří charakter pralesa. A to už jste u lesní cesty Coufavá. Zbývá už jen vyjít kopec nahoru k silnici mezi Útěchovem a Vranovem, případně pokračovat do Adamova.

To je ze zajímavostí této lesní cesty všechno. Jak už jsem zmínil výše, lesní cesta Kroucená nemá ani oficiální začátek / konec v podobě cedulí v terénu. Přesto však nabízí ticho a klid na dosah města. V případě dostatečného množství sněhu je tato cesta zajímavá i pro běžkaře. Dříve existovala značená běžkařská trasa z Lesné do Vranova, která z Útěchova do Vranova využívala právě tuto lesní cestu (kolem Vranova tato běžkařská trasa ještě vedla po lesní cestě Vranovská). Osobně jsem tuto cestu jednou vyzkoušel v zimě na běžkách. Oproti úseku z Útěchova na Soběšice zde byla projetá stopa. Ačkoliv Mapy.cz ukazují stále tuto trasu jako trasu pro běžkaře, v terénu již po značení této trasy najdete jen zamazané značky. Původní místo Hemzalův most bývalo dříve rozcestím, dnes o tomto místě neví ani Mapy.cz.

Celkově je lesní cesta Coufavá vhodná i pro kočárky a majitele silničních kol.