KOLEM OKRESU BLANSKO – KOB 2023 – Druhá etapa

KOB chce být motivem k radosti z pohybu, setkávání se a poznávání. Je dobrým tipem na výlet.

Akci byla původně vymyšlena původně pro běžce, jako alternativu setkávání těch, kteří nechtějí objíždět stále stejná místa závodů, upřednostňují běh v přírodě a rádi poznávají nová zajímavá místa. Organizátoři chtěli ukázat, že za zajímavými místy není nutné jezdit nikam daleko za hranice či dokonce za oceán. Přidali se chodci i cyklisté a společně se utvořila partu Kobáků.
KOB je tedy pro všechny, kteří rádi běhají, chodí, jezdí na kole, toulají se a hlavně mají chuť poznávat přírodní a jiné krásy okresu Blansko a blízkého okolí. Ať už sami, s kamarády, s dětmi, ve skupině, společně nebo každý kdy a jak chce.
Letos to bude již 8. ročník. Stále je co objevovat.

Tentokrát se organizátoři důkladněji zaměří na Lesnický Slavín. Jako vždy se budou snažit připomenout místa, která nejsou zatížena komerční turistikou a příběhy, které se k nim váží každého obohatí.

Co vás čeká:

KOB 2023, to jsou 4 etapy a Svatojánská noc

2. etapa: BÍLOVICKÁ (16 km), neděle 21. května

Termín společného startu: Neděle 21. května 2023, 10:00 hod. (společný start není podmínkou)

Místo startu: Bílovice nad Svitavou, pomník S. K. Neumanna před sokolovnou

GPS: 49.2456553N, 16.6754214E

Délka trasy: 16,7 km

Popis trasy od organizátorů:

Trasa nejjižnější etapy letošního KOBu prochází „Krajem lesů, vod a strání“ S. K. Neumanna a lesy „Příběhů lišky Bystroušky“ R. Těsnohlídka, kde v lese nechybí studánky, pomníky, vyhlídky, ale také zbytky hradu.
Od bílovické sokolovny vyrazíme Palackého údolím k myslivně lišky Bystroušky, po Červené cestě půjdeme kolem studánky Leoše Janáčka, pomníčku B. Polanského až k vodní nádrži (rybníčku). Od ní se podíváme k pravděpodobnému místu nálezu malé Lidušky přáteli R. Těsnohlídka a budeme pokračovat po tzv. „Vyhlídkové cestě“ (žluté TZ) k rozhledně U Lidušky (otevřené 26. října 2021). Cestou se na pár místech otevře výhled na krajinu tzv. „Moravského Švýcarska“. Od rozhledny půjdeme dále po žluté TZ k dřevěnému kříži na památku Ing. Jiřího Lišky, který pracoval na Resslově hájence. Odtud si si „odskočíme“ k památníku 1. vánočního stromu (pro kočárek hůře sjízdná cesta) po zelené TZ, a pak k památníku J. Konšela (běžci mohou zvládnou vylézt na cestu, aby se nemuseli vracet ke kříži). Od kříže dojdeme po cestě pod Resslovou hájenkou k památníku J. Ressla a odbočíme doleva do kopce na hrbolatou lesní cestu vedoucí až k cyklostezce č. 5134.
Po trase cyklostezky půjdeme doprava a pokračujeme ještě kousek rovně po její odbočce doprava, zahneme doleva, přejdeme silnici a dojdeme až na žlutou TZ. Po žluté se vydáme doprava a hned doleva na Hornek-vyhlídka. Po rozhlédnutí se na údolí Říčky se vrátíme a po žluté TZ dojdeme až na rozcestí Kopaniny (konec Červené cesty). Po zelené značce se vydáme zpět pod Resslovu hájenku. Pozor pro cyklisty a kočárky je zelená TZ špatně sjízdná (hodně kamenitá), když odbočí ze zpevněné Červené cesty. Doporučuji cyklistům a kočárkářům dojet po Červené cestě k Resslově hájovně kolem Resslova památníku zahnout doleva ke žluté cestě (kříží se zelené a žluté TZ). Po horní žluté TZ dojdeme ke studánce S. Lolka od ní na spodní žlutou trasu (cestu) do Těsnohlídkova údolí. Těsnohlídkovým údolím dojdeme až k pomníčku R. Těsnohlídka (vlevo od odbočující lesní cestičky). Upozorňuji, že cesta Těsnohlídkovým údolím byla rozjížděna, rozšířena lesní technikou a místy teče potok po cestě. Nedoporučuji tam jezdit kočárkem bez širokých plášťů, na kole je cesta sjízdná (ne silničním), ale počítejte s blátem. Od památníku zahnou běžci a chodci doleva do kopce a po cca 200 m dojdeme na křížení cestiček a půjdeme doprava ke zbytkům Obřanského hradu. Pro cyklisty je cesta(ička) sjízdná jen na terénním kole (horské, krosové či gravel kolo se širšími plášti) a od Obřanského hradu je prudký kopec dolů (modré TZ), nevhodný pro jízdu. Cyklistům doporučuji po zhlédnutí Obřanského hradu (zbytky některých základů) vrácení stejnou cestou do Těs. údolí a jízdu údolím až k rozcestí. Totéž platí pro kočárky na téměř celé cestě od Těsnohlíkova pomníku k Obřanskému hradu a od hradu dolů (nebezpečná jízda). Doporučuji obojím sjet údolím k rozcestí u řeky a jen pešky si vyběhnout k Obřanskému hradu a zpátky.
Z rozcestí Těsnohlídkovo údolí přej(e)deme jedinou lávku pro pěší připevněnou k železničnímu mostu v ČR a pravděpodobně v celé (Střední) Evropě na červenou TZ. Po cca 250 m za mostem projdeme pod tzv. Pyramidou (skála) a po dalších 450 m kolem skále zvané Sfinga. Následovat budou vysoké kovové schody přes skálu, která mají „lyžiny“ pro tlačení kočárků a kol. Pokračujeme po červené TZ podél řeky, pak nad tratí, a na nádraží (žel. stanici) doporučuji projít podchod, ve kterém jsou stylizované portréty umělců spojených s Bílovicemi (R. Těsnohlídek, L. Janáček a S. K. Neumann), něčím významných občanů Bílovic a kostel sv. Cyrila a Metoděje. Podél řeky dojdeme ke startu u sokolovny. Kdo bude parkovat u nádraží, tak už nemusí k sokolovně chodit.

Pravidla: Vlastně žádná nejsou, vše je na vás. Společná je cesta a cíl. Trasy jsou dány, zadáte do mapy.cz a můžete vyrazit jak chcete, s kým chcete a kdy chcete. Účast na společném startu není podmínkou. Uvítáme hlášení o zdolání tratě (stejně tak nemusí být podmínkou zdolání etapy na jeden zátah) na e-mail: kolemokresu@seznam.cz (uvádí se jméno a příjmení, ročník narození, bydliště nebo oddíl, den zdolání trasy). Těšíme se, že na stejnou adresu nebo na FB stránku budete posílat vaše připomínky a další náměty, fotky, filmy, zážitky.

Každého, kdo se přihlásí ke zdolání všech čtyř etap, čeká pamětní dárek. Plánováno je závěrečné setkání účastníků.